środa, 15 stycznia 2014

Historia Castrol

SIR CHARLES CHEERS WAKEFIELD

Ponad 100 lat temu, w 1899 roku, Sir Charles Cheers Wakefield założył przedsiębiorstwo C.C. Wakefield Co. Skromne fundusze, ogromny zapał, praktyczna wiedza o środkach smarnych i doświadczenie w prowadzeniu interesów w połączeniu z siłą przebicia i determinacją, dało początek jednej z największych dziś potęg w branży motoryzacyjnej - firmie Castrol. Tajemnica jej dynamicznego rozwoju to: lojalności wobec klientów oraz wysoka jakość produktów.

Początkowo głównymi klientami firmy były kompanie kolejowe w Anglii i innych krajach Europy oraz w Kanadzie, Indiach, Afryce i Australii. Ponadto w produkty olejowe zaopatrywano kopalnie, stocznie i zakłady przemysłu włókienniczego na całym świecie.

Wakefield Motor Oil
Jednym z pierwszych sukcesów C.C. Wakefield'a był Carbic - preparat stworzony na bazie karbidu, który w połączeniu z wodą pozwalał na uzyskanie światła w lampach samochodowych. Kolejny, super nowoczesny, jak na owe czasy produkt to olej do silników spalinowych, zwany Wakefield Motor Oil, zastosowany w londyńskich autobusach.

Nawet angielski dwór królewski docenił wyroby Wakefield'a - od 100 lat firma jest dostawcą smaru do kopyt końskich, dzięki temu konie podczas defilad prezentują się wyjątkowo elegancko.

olejarka z 1899 roku
Początek XX wieku to gwałtowny rozwój motoryzacji. C.C. Wakefield produkował różne gatunki olejów, każdy przeznaczony dla innego środka lokomocji: Castrol CW - dla samochodów, Castrol C - dla motocykli , Castrol R - dla samolotów i samochodów wyścigowych. Wszystkie te oleje były bardzo wytrzymałe na niskie temperatury (nie zamarzały nawet w temperaturze -32o C), dzięki wzbogaceniu o olej rycynowy i wysoko przetworzony olej mineralny. Olej rycynowy to w języku angielskim "castor oil". Stąd też pochodzi nazwa tych produktów oraz używana po dziś dzień nazwa firmy "Castrol".

Oleje C.C. Wakefield'a znalazły powszechne zastosowanie. W celu ich jeszcze większej popularyzacji wykorzystano sporty motorowe: loty samolotowe i wyścigi samochodowe. Była to podstawa polityki promocyjnej firmy. W 1913 roku C.C. Wakefield wydał publikację "For the Sky and Highway" ("Dla nieba i autostrady"). Do dzisiaj ukazuje się w formie biuletynu "Castrol Achievements".

C.C. Wakefield po zakończeniu wojny położył nacisk na badania naukowe i stworzył specjalne laboratorium badawcze, w którym powstał Agricastrol - olej dla maszyn rolniczych oraz Castrol XL, dostosowany do wysokich prędkości w motocyklach i samochodach.

Jednocześnie firma zaczęła poszukiwać nowych rynków zbytu, szczególnie interesowano się Indiami, Dalekim Wschodem, Irakiem. Kolejno rozszerzano działalność na Południową Afrykę, Australię i Stany Zjednoczone. W latach dwudziestych firma zatrudniała ponad 100 osób (w tym 35 przedstawicieli handlowych) i była obecna na całym świecie.

Lata trzydzieste to dalszy błyskawiczny rozwój rynku motoryzacyjnego. Liczba samochodów na świecie wzrosła ze 100 tysięcy do 1 miliona, a Castrol dostarczał produkty do coraz nowocześniejszych samochodów, motocykli, łodzi motorowych.
LATA TRZYDZIESTE...
Największym osiągnięciem firmy był olej dla pojazdów silnikowych Castrol XXL, który pojawił się na rynku w 1927 roku.
wyścig w Le Mans - rok 1928
                                                 entuzjastycznie przyjęty przez kierowców i motocyklistów.
Wszystko wyjaśniał tekst jego reklamy:



  • "XXL to godny następca znanego i cenionego produktu Castrol XL. Bardziej gęsty, doskonale radzący sobie w najwyższych zakresach temperatury i mogący sprostać dynamicznej pracy nowoczesnych wysokowydajnych silników."

  • punkt dystrybucji produktów Castrol z 1930 roku
    Nowatorską formą promocji firmy Castrol była kooperacja z producentami pojazdów mechanicznych - oleje Castrol były rekomendowane już w momencie zakupu maszyny. Wkrótce ponad 100 fabryk samochodowych i tyle samo motocyklowych rozpoczęło współpracę z firmą Castrol. Na rynku pojawiają się kolejne pionierskie produkty Castrol. Obok takich produktów jak oleje stosowane w przemyśle motoryzacyjnym i lotniczym, wytwarzano smary okrętowe, przemysłowe oraz oleje przydatne w gospodarstwach domowych.

    laboratoria Castrol z 1930 roku

    TRANSFORMACJA

    Do roku 1930 olej Castrol przebył transformację z oleju produkowanego na bazie roślinnej do produktu całkowicie mineralnego. W 1935 roku firma C.C. Wakefield Co. wprowadziła na rynek Patent Castrol. Ten nowatorski produkt powstał w wyniku przełomowego odkrycia naukowców Castrol, którzy zaobserwowali, że oleje izolacyjne stają się bardziej odporne na utlenianie po dodaniu pewnych mydeł metalicznych. Zapoczątkowało to całkowicie pionierskie wprowadzenie do technologii wytwarzania oleju substancji dodatkowych, przedłużających jego żywotność i podnoszących walory jego użytkowania. Dodatki te redukowały korozję, zanieczyszczenia i utlenianie - główne przyczyny zużycia silnika i nadmiernego zużycia paliwa. Pod koniec lat trzydziestych Castrol był najlepiej sprzedającym się olejem silnikowym w całym Imperium Brytyjskim.

    rok 1929 - jedna z licznych nagród dla Castrola
    W 1938 roku C.C. Wakefield Co. jako pierwszy wprowadził na rynek lżejszą mieszankę oleju, która, nie tracąc wydajności w wysokich zakresach temperatury, charakteryzowała się mniejszą lepkością (stawała się rzadsza), gdy silnik był nie rozgrzany, ułatwiając tym samym uruchomienie pojazdu przy złej pogodzie i przyczyniając się do mniejszego zużycia paliwa. Znany pod nazwą Castrolite i reklamowany hasłem:



  • "Lżejszy Castrol wyzwala większą moc"


  • ;zainicjował prace nad wyprodukowaniem oleju uniwersalnego, zimowo-letniego, obecnie powszechnie stosowanego.

    logo Castrol z 1946 roku

    STAGNACJA I ZASTÓJ GOSPODARCZY

    Lata II wojny światowej przyniosły stagnację i zastój gospodarczy. Rekonstrukcja potęgi marki Castrol była trudna, tym bardziej, że w 1941 roku zmarł założyciel firmy Sir Charles Cheers Wakefield. W 1943 roku dokonano znacznego postępu w ulepszeniu ciężkich olejów przeznaczonych do smarowania silników typu Diesel. Wdrożenie nowych technologii zapobiegało korozji oraz sklejaniu się pierścieni, co w konsekwencji owocowało niskim zużywaniem się silników. Innym wynalazkiem był olej "odwadniający", usuwający nawet najmniejszą warstwę wody z powierzchni metalowych, co zapobiegało tworzeniu się rdzy.
    Po wojnie produkty Wakefield'a pojawiały się wszędzie tam, gdzie stosowane były części metalowe: turbiny wytwarzające energię elektryczną, silniki wielkich liniowców oceanicznych, prasy drukarskie i inne.

    Mercedesy - "Silver Arrows", podczas wyścigu w 1953 roku
    Powojenna Europa powoli wracała do normalności. W roku 1953 C.C. Wakefield Co. dokonał następnego przewrotu na rynku wprowadzając do sprzedaży nowy Castrolit - uniwersalny olej silnikowy. Oleje zimowo-letnie były przystosowane do właściwego funkcjonowania zarówno w niskich, jak i wysokich temperaturach, eliminujące potrzebę zakupu dwóch różnych produktów. W latach pięćdziesiątych większość stosowanych olejów to produkty na bazie mineralnej, ze sztucznymi dodatkami. Stale udoskonalany "roślinny" Castrol R wciąż był olejem na bazie rycyny i cieszył się popularnością zarówno w branży lotniczej, jak i w sportach motorowych. We wczesnych latach pięćdziesiątych rozpoczęto prace nad stworzeniem następcy Castrol R. Wtedy to pojawił się Castrol R20, pierwszy na świecie olej pół-syntetyczny. Lata pięćdziesiąte to czas sukcesów odnoszonych przez zawodników stosujących oleje Castrol na torach wyścigowych całego świata i w samochodowych wyprawach do najbardziej niedostępnych zakątków świata.

    rok 1968 - pierwsza "odsłona" Castrol GTX

    ZMIANA NAZWY

    "Castrol" stał się tak znany, że w 1960 roku firma C.C. Wakefield Co. zmieniła nazwę na Castrol Ltd. Nazwa ta była rozpoznawalne na wszystkich kontynentach. W latach sześćdziesiątych stworzono nową formułę oleju Castrol XL. Był to olej uniwersalny, doskonały zarówno w warunkach szybkiej jazdy autostradą, jak i podczas krótkich odcinków, np. w czasie jazdy po mieście. Nowy olej zawierał rewolucyjny składnik poprawiający efektywność i obniżający tarcie w silniku - rozpuszczony wolfram, opatentowany jako "płynny wolfram".

    Trust 2 - legendarny, odrzutowy rekordzista prędkości
    W 1968 roku na rynku brytyjskim pojawił się Castrol GTX, w którym również wykorzystana była technologia "płynnego wolframu". Produkt nadawał się do stosowania we wszystkich pojazdach i w każdych warunkach. Castrol GTX stał się wkrótce najbardziej znanym na świecie olejem silnikowym.

    W roku 1980 Castrol wprowadził oleje przeznaczone do silników z turbodoładowaniem. Na przełomie lat 1985 i 1986 w Europie wprowadzono oleje syntetyczne, pół-syntetyczne i mineralne przeznaczone do silników z katalizatorem - efekt pracy naukowców firmy Castrol.

    koło 1000 konny Brabham, smarowany produktami Castrol
    Nowy Castrol TXT pojawił się na rynku w listopadzie 1985 roku. Niedługo potem, w marcu 1986 roku rozpoczęła się sprzedaż oleju mineralnego o nowoczesnej formule Castrol GTX3.

    W 1995 roku na angielskim rynku pojawił się nowatorski olej Castrol GTX Magnatec - pierwszy produkt przeznaczony do użytku w zwykłych warunkach drogowych, w którym wykorzystano "Unikalne Przyciąganie Molekularne".

    Toyota Corolla WRC z roku 1994

    LATA DZIEWIĘĆDZIESIĄTE

    Na początku lat dziewięćdziesiątych opracowano nową strategię firmy, nazwaną "Złotym Planem". Zakłada ona maksymalne wykorzystanie zrzeszenia się państw Unii Europejskiej. Strategia marketingu, dystrybucji oraz sprzedaży produktów Castrol opiera się nie na pojedynczych zadaniach w poszczególnych krajach, lecz na globalnym i homogenicznym traktowaniu rynku europejskiego. Powstają nowe biura w Europie Wschodniej i środkowej - w Moskwie, Warszawie, Pradze i Sofii.

    logo Castrol na 100-lecie firmy

    W 1999 roku Castrol obchodził swoje stulecie. Były to lata ciężkiej pracy i poważnych sukcesów, których efektem jest znacząca pozycja na rynkach świata. W następny wiek firma Castrol wchodzi jako nowa struktura organizacyjna o wielkim potencjale naukowym i marketingowym. Jednakże zawsze przyświecać jej będzie "Duch walki Wakefield'a" - inspirująca kombinacja dobrego stylu, perfekcji i humanizmu. 14 marca 2000 oficjalnie ogłoszono, że BP osiągnęło porozumienie z firmą Burmah Castrol dotyczące wykupienia 100% jej udziałów. W wyniku globalnego przejęcia Burmah Castrol należy do grupy BP. Od 1 grudnia 2001 roku firma nosi nazwę:

    Castrol Lubricants Spółka z o.o. i Spółka, Spółka Jawna.

    Brak komentarzy:

    Prześlij komentarz