środa, 15 stycznia 2014

Shell - Historia

Go to www.shell.com

Początki

Marcus Samuel, założyciel Shell Transport and Trading Company (firmy transportowo-handlowej)
Marcus Samuel, założyciel Shell Transport and Trading Company (firmy transportowo-handlowej)
Niecałe 200 lat temu sprzedawca antyków w Londynie zaczął importować muszle morskie z Dalekiego Wschodu, ponieważ panowała moda na egzotyczny wystrój wnętrz.

Przedsięwzięcie Marcusa Samuela stworzyło podstawy doskonale prosperującej firmy importowo-eksportowej, przejętej potem przez jego synów, Marcusa Juniora i Sama.

W tamtych czasach ropę naftową wykorzystywano głównie do oświetlenia i w produkcji smarów, a przemysł naftowy mieścił się w Baku w Rosji, na obszarze z ogromnymi zasobami wysokiej jakości ropy naftowej i strategicznym naturalnym wybrzeżem.

Rewolucja w transporcie olejowym

Pojawienie się silnika spalinowego w 1886 r. przyczyniło się do wzrostu zapotrzebowania na paliwo transportowe. Wykorzystując swoje doświadczenie przewozowe, bracia Samuel zlecili flocie statków parowych masowy przewóz ropy naftowej.
Krok ten zrewolucjonizował transport olejowy, a pierwszy rejs odbył się tankowcem o imieniu Murex. W 1982 roku Murex był pierwszym na świecie tankowcem, który przepłynął przez Kanał Sueski. Firma prowadzona przez braci otrzymała w 1897 r. nazwę Shell Transport and Trading Company. W logo wykorzystano kształt muszli małży.

Droga do Royal Dutch Shell

Shell Transport działając na Wschodzie i poszukując nowych źródeł ropy naftowej w celu zmniejszenia zależności od Rosji, porozumiał się z firmą Royal Dutch Petrolem. Obie firmy połączyły swoje siły w 1903 r., aby chronić się przez dominacją konkurencyjnej firmy Standard Oil. W 1907 r. nastąpiła całkowita fuzja i powstała firma o nazwie Royal Dutch Shell Group. Shell zmienił swoje logo na muszlę, którego używa do dziś.
Przed końcem lat 20-tych, Shell stał się liderem wśród firm olejowych, produkując 11% surowca na świecie i będąc właścicielem 10% tonażu swoich tankowców. Lata 30-te przyniosły trudności: aktywa grupy w Meksyku zostały przejęte i firma zmuszona była przystać na niedogodne dla niej warunki postawione przez rząd wenezuelski podczas nacjonalizacji pól naftowych w tym kraju.

Ekspansja po wojnie

Platforma wiertnicza nr 10 w Zatoce Meksykańskiej, należąca do firmy Shell, rok 1950
Platforma wiertnicza nr 10 w Zatoce Meksykańskiej, należąca do firmy Shell, rok 1950
Po drugiej wojnie światowej, kiedy zapanował pokój i samochody stały się często wykorzystywanym środkiem transportu, Shell rozszerzył swoją działalność na Afrykę i Amerykę Południową. Rola transportu wzrosła. W 1947 r. Shell dokonał pierwszego odwiertu na skalę komercyjną przybrzeżnego szybu naftowego w Zatoce Meksykańskiej. Do 1955 r. Shell był już właścicielem 300 szybów. W 1958 r. Shell rozpoczął produkcję w Nigerii.

Kryzys naftowy

W 1969 r. władzę w Libii przejął Muammar Kadafi, za sprawą którego spadła produkcja ropy i wzrosły ceny. Inni producenci grozili, że podejmą podobne kroki, a wojna Jom Kippur w 1973 r. przypieczętowała kryzys.
W ciągu kilku tygodni kraje OPEC (Organizacja Krajów Eksportujących Ropę Naftową) podwyższyły ceny ropy czterokrotnie i ogłosiły dwumiesięczny bojkot. Skutki dla gospodarki krajów Zachodu były katastrofalne.

Poszukiwanie nowych źródeł

Lata 70-te były bardzo istotne dla Shell z uwagi na rozwój pól naftowych na Morzu Północnym i w Ameryce Południowej - przedsięwzięcie trudne i kosztowne, lecz niezbędne w obliczu obniżonych dostaw z Bliskiego Wschodu. W 1978 r. Shell zakończył wiercenia prowadzone w ramach projektu Cognac i otworzył platformę produkcyjną w Zatoce Meksykańskiej - najwyższą na świecie, sięgającą ponad 335 metrów.

Ekspansja

Od połowy lat 90-tych, kiedy kwestie dotyczące środowiska naturalnego stały się istotniejsze, nasilił się nadzór publiczny nad przemysłem naftowym. Shell został skrytykowany w kwestii planów pozbycia się platformy Brent Spar i ponadto napotkał trudności w Nigerii. Wkraczając w nowe stulecie, Shell rozszerzył działalność na Chiny i Rosję.
W 2005 r. dotychczasowa struktura korporacyjna Shell została rozwiązana i powstała nowa samodzielna firma. Shell pozostaje jedną z głównych firm olejowych i gazowych na świecie. Mamy udział w projektach dotyczących skroplonego gazu ziemnego i produktów GTL, wspieramy rozwój biopaliw ze zrównoważonych źródeł i zaangażowani jesteśmy w projekty energetyki wiatrowej.

Historia logo Shell


Od ponad 100 lat słowo “Shell”, nasz symbol w kształcie małży oraz wyróżniające nas kolory czerwony i żółty identyfikują markę Shell oraz promują naszą reputację korporacyjną. Znaki te symbolizują wysoką jakość naszych produktów i usług oraz reprezentują profesjonalizm i nasze wartości na całym świecie.
Słowo „Shell” pierwszy raz pojawiło się w 1891 r. jako nazwa firmowa nafty przewożonej na Daleki Wschód przez Marcusa Samuela i jego firmę. Małe przedsiębiorstwo w Londynie zajmowało się na początku handlem antykami i orientalnymi muszlami morskimi. W 1897 r. Samuel założył Shell Transport and Trading Company.
Pierwszym logo w 1901 r. była muszla małża. W 1904 r. zmieniono ją na muszlę Pecten, czyli przegrzebka, i to ona nadała korporacji element wizualny i nazwę firmową.
W 1897 r. Samuel założył Shell Transport and Trading Company. Pierwszym logo w 1901 r. była muszla małża. W 1904 r. zmienioną ją na muszlę Pecten, czyli przegrzebka, i to ona nadała korporacji element wizualny i nazwę firmową.

Dlaczego Muszelka?

Ewolucja logo Shell w latach 1900 - 1948
Firma nazywała się „Shell”, a każdy tankowiec Samuela transportujący naftę na Daleki Wschód otrzymywał nazwę innego rodzaju muszelki. Muszla być może pochodzi z herbu rodzinnego jednego z partnerów biznesowych, pana Grahama, który importował naftę Samuela do Indii i objął funkcję dyrektora Shell Transport and Trading Company.

Po odbyciu pielgrzymki do Santiago de Compostella w Hiszpanii, rodzina Grahamów przyjęła symbol muszli św. Jakuba. Przez lata wizerunek symbolizujący Shell zmieniał się zgodnie z bieżącymi trendami w projektowaniu graficznym. Projektant Raymond Loewy stworzył i wprowadził obecny symbol w 1971 r.

Dlaczego czerwony i żółty?

Ewolucja logo Shell w latach 1955 - 1999
W 1915 r. spółka Shell w Kalifornii budowała pierwsze stacje usług i istotne było, aby wyróżniały się one wśród konkurencji. Zdecydowano się na jasne kolory, aby nie urazić mieszkańców Kalifornii, i z uwagi na silne powiązania tego stanu z Hiszpanią wybrano kolor czerwony i żółty.

Obecne kolory utwierdziły się w ciągu kilku lat, najbardziej znacząco prawdopodobnie w 1995 r., kiedy to jasne, przyjazne klientom Shell Red i Shell Yellow wprowadzone zostały, aby promować nowy wizerunek handlowy firmy. Muszla Shell jest jednym z największych symboli marek XXI wieku.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz